Refleksi Diri - Nur Asyikin Bt Mohd Zaki (A163120)

Kursus Pembangunan Diri (LMCR1052) sepertimana namanya mengajar pelajar untuk bersikap professional dan berdikari dalam menjalankan tugasan yang diberi. Jika ditanya apakah yang saya pelajari sepanjang kursus ini, jawapan pertama yang saya akan berikan ialah kursus ini merupakan satu latihan persedian untuk alam pekerjaan yang bakal dihadapi oleh graduan kelak. Saya menjawab sedemikan kerana saya percaya, akan datang, jika kita diterima bekerja disebuah syarikat, atau institusi, kita tidak akan diberikan tugasan yang mudah, diawal tugasan kita akan diuji dengan projek yang berada diluar zon keselesaan kita untuk melihat samada kita mampu bekerja dibawah tekanan dan mempunyai kemahiran untuk menyempurnakan tugasan yang diberikan. Perkara kedua yang saya pelajari, ialah kerjasama sepasukan amat penting kerana seperti yang pernah disebut oleh pensyarah kami, setiap orang mempunyai kemampuan dan kelemahan yang berbeza.  Untuk menghasilkan projek yang berkualiti, sukar untuk dilakukan tanpa usaha bersama.
Bagi projek yang bernilai 70% kami pula, atas persetujuan semua ahli pasukan, kami membangunkan sebuah platform yang memberi khidmat bantuan Bahasa Inggeris kepada orang ramai kerana pasukan kami yang terdiri daripada pelajar TESL mempunyai kefahaman yang mencukupi tentang bahasa tersebut. Perancangan awal kami ialah “Proofread Buddies”, suatu khidmat menerusi email yang memberikan bantuan semakan projek dan essay Bahasa Inggeris pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia.  Namun, idea projek tersebut ditolak oleh pensyarah kami kerana ianya merupakan sesuatu yang rumit. Oleh sebab itu, kami wujudkan satu blog yang dinamakan “It’s English Time” untuk membantu mereka yang kurang berkemampuan, dan mempunyai kekangan masa, mempelajari Bahasa Inggeris secara seronok dan mudah, tanpa bayaran dan pada bila-bila masa sahaja asalkan mempunyai jaringan internet.
Untuk projek ini juga, kami dibahagikan mengikut dua kumpulan iaitu Peonies dan Vivacious. Setiap kumpulan ini juga mempunyai tugas masing-masing untuk memastikan blog kami sentiasa aktif. Sebagai contoh, satu kumpulan mengajar Bahasa Inggeris menggunakan medium interaktif seperti video, dimana mereka mencipta video yang singkat tetapi menarik dan bermanfaat. Tidak hanya dimuatnaik ke  blog, video-video tersebut turut dimuatnaik ke Youtube. Kumpulan yang seterusnya pula, ditugaskan untuk berkongsi maklumat menerusi penulisan diblog tersebut. Apa yang menarik perhatian saya ialah penggunaan gambar, melihat kreativiti penulis untuk mengaitkan gambar tersebut dengan topik yang diterang. Ianya amatlah menarik.

Akhir kata, saya amat mengagumi kemampuan ketua kami, Mai, kerana sangat perihatin akan kemajuan projek dan ahli pasukan. Mai juga merupakan seorang yang berfikiran jauh, bagi mengelakkan permasalahan pada masa akan datang, dia terlebih dahulu membahagikan tugasan, agar setiap ahli maklum akan tugasan masing-masing mereka. Selain itu, setiap ahli juga amat memahami kelainan kolej dan jadual kuliah masing-masing dan tidak memaksa untuk melakukan perjumpaan secara semuka. Platform media social, Whataspp digunakan sepenuhnya untuk menanyakan progress, cadangan dan perbincangan. Syukur, di penghujung projek, setiap ahli rela berganding bahu dan saling bantu-membantu untuk merealiasikan projek bersama ini.

Comments